Valori promovate

Principii si valori promovate

In Romania învățământul constituie prioritate naționala. Principiile care guvernează învățământul preuniversitar, precum si învățarea pe tot parcursul vieții in Romania sunt:

  • Principiul echitații si egalității de șanse – in baza căruia accesul la învățare se realizează fără discriminare;
  • Principiul calității – in baza căruia activitățile de învățământ se raportează la standarde de referința si bune practice naționale si internaționale;
  • Principiul relevantei – in baza căruia educația răspunde nevoilor de dezvoltare personala si social – economice;
  • Principiul eficientei – se urmărește obținerea de rezultate educaționale maxime, prin gestionarea resurselor existente;
  • Principiul descentralizării – deciziile principale se iau de către actorii implicați direct in proces;
  • Principiul transparentei si răspunderii publice – in baza căruia unitățile si instituțiile de învățământ asigura vizibilitatea totala a deciziei si rezultatelor, răspund public prin comunicarea periodica si adecvata a acestora de performantele lor;
  • Principiul respectării libertăților si drepturilor tinerilor si adulților;
  • Principiul independentei de ideologii, religii si doctrine politice;
  • Principiul învățării pe parcursul întregii vieți;
  • Principiul educației incluzive;
  • Principiul respectării diversității culturale;
  • Principiul respectării identității culturale a tuturor cetățenilor romani si a dialogului intercultural;
  • Principiul fundamentării deciziilor pe baza dialogului social si consultare;
  • Principiul susținerii si promovării cadrelor didactice, pentru acces in dezvoltare si cariera;
  • Principiul mobilității;
  • Principiul asumării, promovării si păstrării identității naționale si a valorilor culturale ale poporului roman;
  • Principiul recunoașterii si garantării drepturilor persoanelor aparținând minorităților naționale, dreptul la păstrarea, la dezvoltarea si la exprimarea identității lor etnice, culturale, lingvistice si religioase;
  • Principiul respectării dreptului la opinie al elevului / studentului ca beneficiar direct al sistemului de învățământ